Konstrukcje pojazdów – Jak powstawały?

Opublikowany Autor admin1 komentarz

Coraz większe zainteresowanie budową pojazdów wyposażonych w silnik spalinøwy, coraz więcej konkursów, wyścigów i rajdów, coraz więcej informacji prasowych o samojezdnych wehikułach było przyczyną, że motoryzacja zaczynała stawać się problemem ogólnospołecznyrn. Stawało się już coraz jaśniejsze, że nie jest to zjawisko ciekawostkowe, panoptikalne, służące wyłącznie rozrywce, lecz zaczyna to być prawdziwa mechanizacja komunikacji indywidualnej, a także zbiorowej. W ostatnim pięcioleciu ubiegłego wieku można zauważyć postęp w budowie zmotoryzowanych powozów. Świadczą o tym coraz większe średnie szybkości jazdy, osiągane w wyścigach drogowych organizowanych przez Automobil-klub Francji.

Wyścigi te rzeczywiście były sprawdzianem jakości pojazdów z tej epoki, ponieważ stawały do nich takie same pojazdy, jakie były w sprzedaży, a nie specjalnie budowane do celów sportowych. Kierowcami tych pojazdów byli albo ich konstruktorzy, zainteresowani osobiście w wyniku wyścigu, albo automobiliści-sportowcy. W tych czasach nie było jeszcze kierowców wyczynowych, zawodowo biorących udział w wyścigach. Znaczne zwiększenie szybkości – będące najważniejszą cechą pojazdu obok jego niezawodności – było możliwe dzięki zwiększeniu mocy silnika.

Niezawodność?

Uzyskiwano to nie tyle przez zwiększenie jego obrotów, które po osiągnięciu 1000 obr/min przy ówczesnym stanie techniki nie mogły być dalej powiększane, ile przez zwiększenie pojemności skokowej cylindrów oraz ich liczby. Silnik jednocylindrowy został zastąpiony przez dwucylindrowy. Prowadziło to do zwiększenia ciężaru silnika, a zatem i ciężaru całego pojazdu. Jak wiadomo, podstawowym czynnikiem, decydującym o właściwościach dynamicznych pojazdu, a więc również o jego szybkości, jest stosunek mocy silnika do ciężaru pojazdu bagażowego. Licząc się z tym konstruktorzy starali się niezwiększać ciężaru podwozia.

Było to trudne do spełnienia bez naruszenia całości i niezawodności pojazdu. Musiało zatem nastąpić ogólne zwiększenie ciężaru pojazdu, zaopatrzonego w silnik o dużej mocy. W następstwie tego zmotoryzowany pojazd tracił powoli cechy konnego powozu i nabierał inne, bardziej właściwe mu kształty. W ostatnim pięcioleciu ubiegłego wieku nie nastąpiła jeszcze przełomowa zmiana. Stało się to dopiero w pierwszych latach naszego wieku. Decydującym czynnikiem, który od razu umożliwił znaczne zwiększenie szybkości jazdy, było zastosowanie ogumienia pneumatycznego, które zastąpiło dotychczas stosowaną obręcz z pełnej, mało elastycznej gumy.

Co prawda guma do budowy pojazdów była już stosowana od roku 1870, jednakże ogumienie pneumatyczne zostało dopiero wynalezione w roku 1888 przez Szkota Johna Boyda Dunlopa. W oparciu o jego wynalazek i patenty już w 1889 roku została założona fabryka pneumatyków w Dublinie. Początkowo były to opony przeznaczone dla rowerów. Dopiero później zaczęto produkować specjalne ogumienie pneumatyczne dla samochodów. Warto tu wspomnieć, że proces gorącej wulkanizacji kauczuku zmieszanego z siarką był znany już dużo z wcześniej.

Jedna odpowiedź na Konstrukcje pojazdów – Jak powstawały?

  1. Chyba nie możemy tutaj mówić o pełnej niezawodności 😉 Zwłaszcza, jeśli mówimy o tak prymitywnych konstrukacjach taxi bagażowych z tamtych lat… Z tym się chyba wszyscy zgodzimy, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *