Początki motoryzacji i prymitywne pojazdy

Opublikowany Autor adminDodaj komentarz

taksówka bagażowaSamochód Marcusa, mimo że nie rokował powodzenia ze względu na małą szybkość, nie był jedynie teoretycznym rozwiązaniem, gdyż jego twórca wyjechał nim na ulice Wiednia. Według ostatnich badań silnik obecnie znajdujący się w pojeździe Marcusa i wyżej opisany został do niego wmontowany dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Poprzedni zaś był niezwykle prymitywny i nie stanowił odkrycia na miarę rewolucji technicznej. W innej dziedzinie techniki silnik spalinowy święcił triumfy. Niemiec Nicolaus Otto opracował w sposób empiryczny zasadę działania silnika spalinowego z obiegiem czterosuwowym.

W porozumieniu z fabrykantem maszyn Eugeniuszem Langenem uzyskał w 1874 roku patent na silnik swojej konstrukcji. Nie mając zamiaru zastosowania silnika spalinowego do napędu pojazdu, lecz zastąpienie w małych fabrykach maszyny parowej tańszym i odpowiedniejszym środkiem napędu, Langen i Otto zbudowali niskoobrotowy silnik stacjonarny o dużych wymiarach, przeznaczony do celów przemysłowych. Był to solidnie wykonany, stojący jednocylindrowy silnik z ciężkim kołem zamachowym. Substancja palną był gaz świetlny, dostarczany bez trudności przez gazownie miejskie, w tym czasie już rozpowszechnione w Europie zachodniej, a szczególnie w Niemczech. Dzięki niezawodnemu działaniu silnik systemu Otto, produkowany przez wielu fabrykantów maszyn, znalazł ogólne uznanie i szerokie zastosowanie, zwłaszcza po przystosowaniu do napędu, co uniezależniało go od gazowni.

Silnik elektryczny w samochodach do przeprowadzki

Został on wyparty przez silnik elektryczny dopiero w XX wieku, kiedy powstały elektrownie dostarczające prąd. Warto tu wspomnieć jeszcze o jednym Francuzie, a mianowicie o Edouardzie Delamarre-Deboutteville. Był to wybitny matematyk, który studiował systematycznie wszystkie problemy związane z działaniem silnika wewnętrznego spalania. Oczywiście, znał wyniki prac Lenoira i Beau de Rochas. W opraciu o ich doświadczenia i swoje badania zbudował w 1880 r. wraz ze swoim wspólnikiem Melandin pojazd trzykołowy, wyposażony w silnik wewnętrznego spalania. Początkowo był to silnik napędzany gazem świetlnym, później, po przerobieniu gaźnika, został przystosowany do zasilania paliwem płynnym. Silnik ten wmontowano następnie do pojazdu zaprzegowego – bryczki myśliwskiej, zwanej brekiem. Silnik był dwucylindrowy o leżących cylindrach. Zastosowany został dyferencjał (mechanizm różnicowy).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *