Stroje automobilistów w dawnych czasach

Opublikowany Autor adminDodaj komentarz

henryfordZ chwilą, gdy pojazdy, wyposażone w mechaniczną siłę napędową, zaczęły osiągać większą szybkość niż pojazdy konne, zaczęto szukać sposobów ochrony kierowcy i pasażerów przed różnymi uciążliwościami jazdy. Nie zapominajmy, że drogi ówczesne nie były przystosowane do szybkiego poruszania się po nich wehikułów różnego typu. Samojezdne wozy z końca XIX i początku XX wieku prawie nie posiadały żadnego zabezpieczenia przed deszczem, kurzem, błotem, wiatrem, chłodem, kamieniami wyrzucanymi spod kopyt koni i kół innych pojazdów oraz wszelkiego typu niedogodnościami, jakie mogły ewentualnie automobilistów oczekiwać na drodze.

Pojazdy do przeprowadzek, były w większości odkryte, tylko niektóre posiadały naciąganą budę. Nadwozi zamkniętych nie używano prawie wcale. Zarówno pasażerowie przedniego siedzenia, jak i drugiego, mieli odkryte nogi. Wejścia nie były jeszcze zabezpieczone drzwiczkami. Przednia szyba, chroniąca od wiatru, należała do rzadkości i była stosowana tylko w bardzo luksusowych nadwoziach. Oczywiście, wszelkie niedogodności wzmagały się w zimie lub przy zacinającym, jesiennym, zimnym deszczu. W lecie kurz utrudniał kierowcy obserwację drogi, a pasażerom też dawał się we znaki. Wówczas, gdy silnik zastępował jedynie konie, a szybkość jazdy nie wynosiła więcej jak 15 km/h, używano do podróży w samojeździe takich samych ubiorów, jak w powozie, bryczce, karecie.

Z chwilą jednak, gdy szybkości zaczęły rosnąć, odzież ochronna stała się konieczna. W prasie i w innych wydawnictwach zaczęły ukazywać się rozprawy o szkodliwości szybkiej jazdy na zdrowie ludzkie. Czytałem w jakiejś publikacji z drugiej połowy XIX wieku wywody dotyczące podróży koleją. Autor udowadniał, że szybkość większa niż 30 km/h jest zabójcza. Przy zwiększaniu szybkości wytwarza się bowiem ciśnienie, które musi spowodować śmierć przez uduszenie. Autor ostrzegał przed kolejami i zapowiadał ich rychły koniec jako środka lokomocji. Jednakże „teorie” te nie zahamowały ani rozwoju kolejnictwa, ani motoryzacji. Znalazło się wielu śmiałków, którzy budowali coraz szybsze samochody, na których odważni ludzie osiągali szybkości dosłownie zawrotne, jak na ówczesny stan techniki.

Zawrotne prędkości bagażówek

Zawsze tak jest, że ludzie chcą naśladować championów. Championi automobilizmu musieli zabezpieczać się w czasie jazdy odpowiednimi strojami. Zaczęto więc zmieniać upodobania, co do strojów podróżnych, używanych w czasie jazdy automobilami, zwłaszcza, że podróż tymi pojazdami różniła się bardzo od podróży odbywanych dotychczas powozami, karetami i innymi środkami trakcji zaprzęgowej. Zaczęto przede wszystkim dbać o ochronę głowy. Powszechnie używano okularów samochodowych, które oprawione w gumę ściśle przylegały do twarzy nie dopuszczając kurzu i wody. Jeszcze lepiej zabezpieczałymaski nakładane na twarz lub kapelusze (dla pań) połączone z szalem i posiadające z przodu szybkę z miki (z celuloidu). Szyję okręcano długim szalem, którego końce opadały z przodu i z tyłu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *