Zmiana w konstruowaniu pojazdów

Opublikowany Autor adminDodaj komentarz

W roku 1900 nastąpiły zasadnicze zmiany w konstrukcji zmotoryzowanych pojazdów. Zmiany te zadecydowały o przeistoczeniu się samojazdów o wyglądzie pojazdu zaprzęgowego z wmontowanym silnikiem, wsamoistne pojazdy o odrębnym, specyficznym wyglądzie. Jeszcze, co prawda, przez szereg lat można w samochodach dopatrywać się elementów bryczek, powozów, breków, koczów, land, itp, ale z czasem podobieństwo to zanika. We wspomnianym roku zdarzył się tragiczny wypadek, który przyczynił się do powzięcia decyzji o wprowadzeniu zasadniczej zmiany w konstrukcji zmotoryzowanego pojazdu silnikowego. W wyścigach, odbywających się na krętych drogach w pobliżu Monte Carlo, zabił się kierowca pojazdu wyścigowego, zbudowanego przez Daimlera.

W związku z tym wypadkiem Emil Jellinek, przedstawiciel tej fabryki, z zawodu handlowiec, a nie technik, doszedł do przekonania, że pojazd zdolny do rozwijania dużej szybkości musi być znacznie dłuższy w stosunku do swej szerokości i mieć niżej położony środek ciężkości. Rozumowanie Jellinka uznane zostało przez Daimlera i jego najbliższego współpracownika, znakomitego konstruktora Wilhelma Maybacha, zasłuszne. Od razu więc rozpoczęto prace nad budową pojazdu o znacznie dłuższym rozstawie osi niż rozstaw kół, zrywając w ten sposób z koncepcją zmotoryzowanego powozu, wzorowanego na pojeździe o zaprzęgu konnym.

Gotlieb Daimler nie dożył zbudowania takiego pojazdu, zmarł bowiem 6 marca 1900 r. Dzieło jego zostało dokończone przez syna Paula oraz Maybacha, którzy w tym samym roku zbudowali prototyp wozu, otwierający nowy rozdział w dziejach motoryzacji. W roku 1901 wystartował w zawodach nowy wyścigowy samochód firmy Daimlera, nowej konstrukcji, o nowej sylwetce. Trzymał się wspaniale drogi. Zdał w pełni egzamin. Podwozie długie i niskie nadawało pojazdowi zupełnie inny wygląd. Koła miały jednakową średnicę, drewniane szprychy i ogumienie pneumatyczne. Pojazd ten odpowiadał zarówno wyglądem zewnętrznym, jak i elementami konstrukcyjnymi, obecnie stosowanym zasadom budowy samochodu. Był to zatem pojazd zasługujący na to, aby nazwać go samochodem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *